Saturday, December 18, 2010

biCArA TenTAng MawAr

bunga mawar..

sering kali d kaitkn dgn p'cintaan, kasih sayang, dukacita & sebagainy..
adakah kita benar2 m'getahui makna yg t'surat @ t'sirat d sebalik s'kuntum bunga mawar..
apabila kta m'nerima bunga mawar drpd s'sorg adakah kta btul2 m'gerti @ m'mahami makna d sebalik p'berian t'sebut...






mawar merah @ red rose

acapkali digunakan bagi m'yatakn perasaan cinta kpda pasangan @ k'kasih hati.. mawar merah d simbol kn sbg p'hargaan & juga k'beranian selain m'yatakn p'soalan cinta..





mawar putih @ white rose

mawar putih d simbol kn sbg k'sucian, k'rendahan hati, p'hormatan dan juga p'hormatan.. mawar putih adalah warna yg paling neutral bagi pelbagai situasi & juga keadaan..





mawar peach @ peach rose

mawar peach ini d simbol kn bg m'yatakn rasa b'teman dan p'saudaraan, k'kaguman serta p'hargaan kpd s'sorg.. mawar peach ini juga mampu m'mancarkn kehangatannya yg t'sendiri..






mawar ungu @ purple rose

mawar ungu ini d simbolkan sbg k'sempurnaan dari pesona.. ini adalah bagi m'ekspresikan perasaan cinta pada pandangan p'tama..






mawar merah muda @ pink rose

mawar ini d simbolkn sbg k'bahagiaan.. jika warna ini dilihat lebih tua maka ia d simbolkan bg m'yatakn terima kasih mnakala apabila warnany cenderung kpada wrna muda maka ia m'ungkapkan perasaan kagum juga simpati kpda s'sorg..





mawar kuning @ yellow rose

mawar ini disimbolkn sbg cinta platonik (hubungan p'sahabatan d antara lelaki dan perempuan yang sangat akrab tanpa wujud perasaan cinta) malah ia juga m'jd lambang sifat cemburu yg d percayai bg s'stgah negara..





mawar hijau @ green rose

mawar ini d simbolkn sbg sifat harmoni yg wujud dr k'sejahteraan, k'suburan juga m'yatakan sbg p'damaian dan juga k'tenangan.. mawar putih yg seakan mawar hijau adalah m'lambangkn kehidupan baru yang sejahtera atau k'inginan utk p'mulihan kesihatan yang baik..





mawar oren @ orange rose

mawar ini d simbolkan kpda erti antusiasme (sifat ingin tahu yang besar), semangat dan k'inginan.. mawar ini juga bagi m'yatakan k'banggaan atas s'suatu p'capaian. selain itu mawar ini adalah bagi menyatakn k'inginan utk m'genal s'sorg dgn lbih m'dalam..





mawar biru @ blue rose

mawar ini d simbolkan mengenai misteri atau sesuatu yang d inginkan tetapi tidak mampu utk m'perolehinya..





mawar hitam @ black rose

mawar ini di simbolkan sbg mati nya perasaan atau gagasan.. m'berikan sesorang mawar hitam ia m'nunjukkan sbg matinya sesuatu hubungan tersebut..



sdikit sbyk dengan p'kongsian m'genai bunga mawar ini kta dpt m'mhami makna d sebalik stiap warna kuntumam bunga mawar..

1 comment:

Darrel said...

Hi,

I am the photographer who took the photo of the green rose that appears in your blog, above. I have no objection to you using my photo for this, provided that you include the minimum courtesy of providing this link (http://www.flickr.com/photos/longint57/1370598046/) to credit the owner of the photo.

Please link the photo to my site or remove the photo from your blog. Thank you.

Regards,
Darrel

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...